soppa!


I dag skall det tillagas Älgfärssoppa!
Tack mamma & pappa för all älgfärs vi fått =)
Pappa jagar ju och familjen är så snäll och ger oss några kg älgfärs, inte alls fel =)
frysen full=P (nästan).

Mamma skickade receptet på en jätte gös älgfärssoppa hon & jag gjorde här om året.
Så jag tänkte göra den till middag i dag =)
Smarrigt får vi hoppas =)
Så när jag va i Falun inhandlade jag lite ingredieter som behövdes =)

Perra stack iväg med reine för att fiska i ån, jag ville inte med...för att fiska i ån tycker jag e skit tråkigt.
Man får ju bara små fisk där som inte går att ta med hem och äta...
Så jag e hemma har förberett och hackat alla ingredienter till soppan så om ett tag ska jag börja tillaga den =)




Mustig älgfärssoppa.





Antal portioner: 4
Ingredienser

400 g älgfärs
2 st stora lökar
4 st potatisar
1 st röd paprika
1 st gul paprika
4 st köttbuljongtärningar
12 dl vatten
3 msk tomatpuré
1 msk paprikapulver
2 tsk soja
2 krm kajennpeppar
2 st vitlöksklyftor
smör till stekning
salt


Gör så här:

1.
Skala och hacka löken. Skala och skär potatisen i tärningar.
2. Dela och kärna ur paprikorna. Skär dem i tärningar.
3. Fräs lök och paprika i en kastrull i smör ett par minuter.
4. Tillsätt potatis, buljongtärningar, vatten, tomatpuré och paprikapulver. Låt koka under lock i ca 15 minuter.
5. Bryn älgfärsen i lite smör i en stekpanna.
6. Lägg ner färsen i soppan tillsammans med soja, kajennpeppar, pressad vitlök och ½ tsk salt. Låt koka på svag värme i ca 5 minuter.
7. Serveras med vitt bröd, gräddfil och gärna ett glas rött vin.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0