Mycke bättre idag =)

 
 
Idag mår jag ännu bättre, fick till och med sovit en hel natt, eller ja till Perras väckarklocka ringde kl 5 =)
Gick upp då jag med=)
Drack lite te för halsens skull=)
 
Nyss hemkommen handlat ingredienter till dagens middag: Apelsin fisk=)
 
 
Är måttligt irriterad idag pga ett och annat, jag vet inte hur jag ska göra, men det löser sig vill gärna veta innan helgen i vart fall.
Till något roligare, Perra fyller år på torsdag så när jag ändå var in till stan passade jag på att handla hans present =) Så det är fixat bara tårta sen på torsdag då=)
 
Träffa på Sofia också när jag ändå skulle klpa present, fick tillbaka mitt stativ till kameran också, för de kan ju behövas så här under semestern =)
Nyss ringt till chefen i vart fall å sagt att jag dyker upp i morgon=)
han lät då glad så de kändes gött=)
 
Gårdagens mat vart ju timjansjärpar i timjanssås med potatis till, det blev kanon!
Skall strax äta det till lunsh fast istället för potatis blir de pasta =)
 
 
 
Eftersom jag inte följt något speciellt recept utan bara gjort på måfå...men jag ska försöka återge det på ett ungefär eftersom finaste Annie önskade lite recept på den mat jag gör =)
 
 
Järparna.
ca 300-400g Köttfärs
1-32msk hackad färsk timjan.( plus lite torkad timjan)
2st ägg
1skvätt grädde (1-2msk)
3-4msk ströbröd.
salt, peppar & vitpeppar.
 
* Blandar alla ingredienter till järparna i en bunke, och formar som sedan till små "korvar".
Har hettat upp stekpanna och haft i smör, steker dom så dom får färg, lägger dom åt sidan och steker i omgångar om inte alla får plats. (ha kvar saften från järparna under stekningen, tills såsen ska göras)
 
Sås:
3-5dl matlagningsgrädde(beroende på hur mkt sås man vill ha)
1-2dl vatten
3-4msk hackad färsk timjan (plus lite torkad också)
1st buljongtärning
en skvätt sås kulör så såsen får fin brun färg =)
 
* Gör såsen på de goda safterna som är kvar efter järparna stekts, lägg i järparna i stekpannan igen eller gör såsen och ha i järparna efteråt, gör de som känns bäst.
Så blanda i grädden med safterna efter de stekta järparna och i med det andra och låt koka upp.
Puttra lite på svag värme och red av såsen med maizena-redning.(för att få såsen tjockare)
Smaka och tillsätt salt, peppar eventuellt mer timjan om behövs=)
 
* serveras med kokt potatis =)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: annie

Wiie, tack!! Ska testa receptet ikväll, låter spå gott! Tack :)

2012-07-10 @ 15:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0